PSI




JAK ZROBIĆ PROJEKT -> szczegółowe wytyczne


1. Projekt obiektowy wykonany w UML
    a). Wykonanie diagramu klas 
    b). Diagramu przypadków użycia 

Zwracam uwagę na zgodność diagramów z opisem wycinka rzeczywistości !!!

2. Kolejne diagramy do wykonania to:
Lepiej, jeśli wykonacie Państwo pozostałe diagramy w kolejności podanej poniżej (innej niż w poprzednich dokumentach).
Dla wybranuch przypadków użycia realizujecie Państwo:
c). diagram czynności
d).
diagram przebiegu
e).
diagram stanów
f).
diagram komponentów
g).
diagram wdrożenia

Ad. c) 
diagram czynności:
1.
Wybieracie sobie dwa ciekawe przypadku użycia.
2.
Dla każdego z tych przypadków użycia rozpisujecie scenariusz lub 
diagram czynności - lepiej diagram czynności, bo i tak musicie go Państwo zrobić. A najlepiej to najpierw scenariusz - a potem z niego diagram czynności (który będzie graficznym zobrazowaniem scenariusza - lepiej ścieżki alternatywne można pokazać).

Ad d).
diagram przebiegu
3.
Przy tworzeniu
diagramu przebiegu proszę zwrócić uwagę na to, by klasy, jakie są uzyte w diagramie przebiegu były klasami uwzględnionymi w diagramie klas !!!
Mają się tak samo nazywać, jeśli okaże się, że w projekcie nie ujęliście wszystkich klas - proszę poprawić odpowiednie diagramy!
4.
W
diagramie przebiegu powiiny być uwględnione metod odpowiednich klas (prezjście 'pomiędzy' klasami na diagramie to wywołanie ich metod). Może się tak zdarzyć, że odpowiednią klasę uwzględniliście, ale metod już nie - poprawić proszę!
5.
Czasami klasa wywołuje metodę, która nie działa na innych klasach - Państwo obrazujecie to 'pętelką' na diagramie. Proszę sprawdzić, czy rzeczywiście przebieg nie przechodzi w tym momencie do innych klas.
6.
Może się zdarzyć, że w waszym systemie zaobserwowaliście sytuację, gdzie jedna klasa - 'wywołuje' metodę innej klasy (co może zostać potem zaimplementowane np. jako funkcja zaprzyjaźnona) - taką sytuację prosze opisać na diagramie (odręcznie). Będziemy się wspólnie zastanawiać, czy taka sytuacja rzeczywiście będzie miała miejsce.

Ad 
diagram stanów :
7.
Dla jednej wybranej klasy z wybranego przez Was przypadku użycia wykonujecie
diagram stanów.
Czyli: jedna klasę wybieracie z jednego przypadku użycia, druga klasę z drugiego przypadku użycia
8.

Nie robicie diagramu stanów dla całego systemu!!!!
9.
Czyli co macie zrobić?
Oglądacie sobie jeden Wasz
diagramu przebiegu i oglądacie, wybieracie jedną klasę występującą w tym diagramie, i malujecie dla niej diagram stanów.
I to samo z drugim diagramem przebiegu - wybieracie klasę i robicie 
diagram stanów.
10.
Można to zobrazować następująco:
Mamy system typu 'Mała knajpka rodzinna', zapominany przez chwilę, że człowiek w takim systemi jest aktorem i zamianiamy go na klasę.
Człowiek zatrudniony w takiej knajpce - w przypadku użycia 'gotuję zupę' jest w następujących stanach: stan czekania aż się woda zagotuje, stan czekania aż warzywa będą ugotowane etc. W przypadku użycia 'kelneruję' - człowiek ten jest w następujących stanach: czekania, aż klienci wybiorą potrawy z menu, czekania, aż zjedzą (o ile klienci sa jedynimi goścmi w knajpce), czekania aż przeczytają rachunek, czekania na nalezność etc.

11.
Stany w diagramie stanów są 'przerywane' metodami - wywoływanymi przez tę klase lub przez inne klasy!
Podsumowując:
diagram stanów dopełnia diagram przebiegu.


Reszta wkrótce!