PSI
JAK ZROBIĆ PROJEKT -> szczegółowe wytyczne
1. Projekt
obiektowy wykonany w UML
a). Wykonanie diagramu
klas
b).
Diagramu
przypadków użycia
Zwracam uwagę na
zgodność diagramów z opisem wycinka rzeczywistości !!!
2. Kolejne diagramy do wykonania
to:
Lepiej,
jeśli wykonacie Państwo pozostałe diagramy w kolejności podanej poniżej
(innej niż w poprzednich dokumentach).
Dla wybranuch przypadków użycia realizujecie Państwo:
c).
diagram czynności
d). diagram
przebiegu
e). diagram
stanów
f). diagram
komponentów
g). diagram
wdrożenia
Ad. c) diagram
czynności:
1.
Wybieracie sobie dwa ciekawe przypadku użycia.
2.
Dla każdego z tych przypadków użycia rozpisujecie scenariusz
lub diagram
czynności - lepiej diagram czynności, bo
i tak musicie go Państwo zrobić. A najlepiej to najpierw scenariusz - a
potem z niego diagram
czynności (który będzie
graficznym zobrazowaniem scenariusza - lepiej ścieżki alternatywne
można pokazać).
Ad d). diagram przebiegu
3.
Przy tworzeniu diagramu
przebiegu proszę zwrócić
uwagę na to, by klasy, jakie są uzyte w diagramie
przebiegu były klasami uwzględnionymi w diagramie
klas !!!
Mają się tak samo nazywać, jeśli okaże się, że w projekcie nie
ujęliście wszystkich klas - proszę poprawić odpowiednie diagramy!
4.
W diagramie
przebiegu powiiny
być uwględnione metod odpowiednich klas (prezjście 'pomiędzy'
klasami na diagramie to wywołanie ich metod). Może się tak
zdarzyć, że odpowiednią klasę uwzględniliście, ale metod już nie -
poprawić proszę!
5.
Czasami klasa wywołuje metodę, która nie działa na innych
klasach - Państwo obrazujecie to 'pętelką' na diagramie. Proszę
sprawdzić, czy rzeczywiście przebieg nie przechodzi w tym momencie do
innych klas.
6.
Może się zdarzyć, że w waszym systemie zaobserwowaliście sytuację,
gdzie jedna klasa - 'wywołuje' metodę innej klasy (co może zostać potem
zaimplementowane np. jako funkcja zaprzyjaźnona) - taką sytuację prosze
opisać na diagramie (odręcznie). Będziemy się wspólnie
zastanawiać, czy taka sytuacja rzeczywiście będzie miała miejsce.
Ad diagram
stanów :
7.
Dla jednej
wybranej klasy z wybranego przez Was
przypadku użycia wykonujecie diagram
stanów.
Czyli: jedna klasę
wybieracie z jednego przypadku użycia, druga klasę z drugiego przypadku
użycia
8.
Nie robicie diagramu
stanów dla całego systemu!!!!
9.
Czyli co macie zrobić?
Oglądacie sobie jeden Wasz diagramu
przebiegu
i oglądacie, wybieracie jedną klasę występującą w tym diagramie, i
malujecie dla niej diagram
stanów.
I to samo z drugim diagramem przebiegu - wybieracie klasę i
robicie diagram
stanów.
10.
Można to zobrazować następująco:
Mamy system typu 'Mała knajpka rodzinna', zapominany przez chwilę, że
człowiek w takim systemi jest aktorem i zamianiamy go na klasę.
Człowiek zatrudniony w takiej knajpce - w przypadku użycia 'gotuję
zupę' jest w następujących stanach: stan czekania aż się woda zagotuje,
stan czekania aż warzywa będą ugotowane etc. W przypadku użycia
'kelneruję' - człowiek ten jest w następujących stanach: czekania, aż
klienci wybiorą potrawy z menu, czekania, aż zjedzą (o ile klienci sa
jedynimi goścmi w knajpce), czekania aż przeczytają rachunek, czekania
na nalezność etc.
11.
Stany w diagramie stanów są 'przerywane' metodami -
wywoływanymi przez tę klase lub przez inne klasy!
Podsumowując: diagram
stanów dopełnia diagram
przebiegu.
Reszta
wkrótce!